Metody rozwoju osobistego i zawodowego w organizacji

18.07.2019

O rozwoju ludzi w organizacji można pisać doktoraty, ale większość specjalistów zgadza się z twierdzeniem, że cechą weryfikującą organizację, jako uczącą się jest pewien styl zarządzania współgrający z kulturą organizacji, który nie tylko umożliwia, ale w dużym stopniu inicjuje wszelkie zachowania rozwojowe. Oczekiwanych efektów należy spodziewać się wyłącznie pod warunkiem przedsięwzięcia działań wychodzących nieco poza rozwój umiejętności czy poszerzanie wiedzy – należy również pamiętać o kształtowaniu postaw.

Uczymy się, aby się zmieniać, rozwijać. Znanych jest wiele metod prowadzących do:

  • wzrostu kompetencji pracowników,
  • poszerzenia ich wiedzy,
  • wyzwolenia postawy aktywnej i zaangażowania.

Poniżej plusy i minusy tych najbardziej popularnych:

PLUSYMINUSY
Szkolenia wewnętrzne:
  • tematyka idealnie dostosowana do problemów firmy
  • płynny przepływ informacji w firmie
  • mniejsze koszty
  • subiektywne spojrzenie
  • obarczone relacjami wewnątrz organizacji
  • niebezpieczeństwo powielenia błędów i schematów.
Szkolenia zewnętrzne:
  • bardzo wysoki poziom merytoryczny i organizacyjny (założenie)
  • wysoko wykwalifikowani prowadzący (założenie)
  • nowe wiadomości spoza organizacji,
  • obarczone ryzykiem ze względu na koszty, wiele firm szkoli jedynie kluczowych pracowników.
Coaching wewnętrzny:
  • Coach jest teoretycznie zawsze dostępny
  • Coach szczegółowo zna organizację firmy
  • obarczony ryzykiem braku obiektywizmu
  • bywa zakłócany relacjami osobistymi.
Coaching zewnętrzny:
  • bardzo duży przyrost wiedzy w miejscu pracy
  • spojrzenie z zewnątrz
  • świeże pomysły
  • bardzo wysokie koszty
  • obarczony ryzykiem