Zarządzanie sobą? Tego da się nauczyć!
07.08.2020Każdy ma równe 24 godziny w ciągu dnia do wykorzystania na swój sposób. Wielu z nas szuka sposobów na to, by wykorzystać je jak najlepiej. Dlatego też wyodrębniono ciekawą dziedzinę zarządzania, która skupia się na czasie i zadaniach.
Zarządzanie czasem to ciągła kontrola nad ilością czasu jaką poświęcamy danej czynności, co przekłada się na działanie o wysokiej efektywności i wydajności. Na zarządzanie zadaniami składa się natomiast planowanie i wyznaczanie celów, umiejętność ustalania priorytetów, działanie i ewaluacja
Jakie profity zyskami dzięki umiejętnemu zarządzaniu sobą w czasie?
- Przede wszystkim zdołasz zrobić więcej generując mniej czasu i wysiłku. Zaoszczędzony czas możesz poświęcić na przykład na samorozwój czy relaks.
- Dzięki mądremu planowaniu będziesz lepiej zorganizowany, zrobisz mniej błędów i szybciej osiągniesz zamierzone cele.
- Kolejnym pozytywnym aspektem zarządzania czasem i zadaniami jest redukcja stresu w trakcie pracy, planowanie i sukcesywne osiąganie zamierzonych celów może także motywować.
Istnieje naprawdę wiele ciekawych technik zarówno zarządzania czasem, jak i zadaniami.
Po pierwsze, planuj!
Każdy plan czy zadanie warto zapisać, tworząc tak zwaną „To-do list”. Dzięki temu żaden krok Ci nie umknie, będziesz bardziej świadomy planowanych działań, usprawni to również samą pracę. Stworzenie takiej listy pozwoli też realistycznie spojrzeć na to, co możesz osiągnąć w ciągu zamierzonego czasu.
Naucz się rozpoznawać zadania pilne i mniej ważne.
Pomoże Ci w tym macierz Eisenhowera- znana również jako macierz priorytetów.
Pomaga ona określić, czym powinieneś zająć się najpierw, a co możesz odpuścić lub oddelegować. Jednak, żeby to narzędzie było pomocne, musisz umieć ustalić pilność i ważność swoich zadań.
Schemat jest bardzo prosty do zrozumienia:
- jeśli coś jest ważne i pilne jednocześnie, zajmij się tym w pierwszej kolejności
- jeśli zadanie jest ważne, ale nie „na już”, możesz na spokojnie zdecydować, gdzie umieścić je na swojej liście „to-do”
- o ile masz taką możliwość, zadania pilne, ale mniej ważne deleguj
- nie zawracaj sobie natomiast głowy rzeczami, które nie są ani pilne, ani waże
Rób przerwy
Krótkie, ale systematyczne przerwy pozwalają na zachowanie pełnego skupienia i efektywności w pracy.
Francesco Cirillo opracował metodę, która okazuje się być bardzo skuteczną w pracy. Metoda ta nosi nazwę „pomodoro” i zachęca, by czas wykonywania danego zadania podzielić na bloki pracy i odpoczynku. W tradycyjnych wskazówkach metody pomodoro poleca się poświęcać 25 minut na pracę i 5 minut na odpoczynek. Tymi wartościami możemy oczywiście dysponować po swojemu, warto jednak trzymać się idei, by odpoczywać systematycznie.
Powyższe techniki to jedne z wielu przydatnych w obszarze ogólnopojętego zarządzania sobą. Chcąc pracować efektywnie i sprawnie, ograniczając przy tym stres, warto planować i stopniowo wprowadzać sprawdzone i skuteczne metody to swojego życia. Zarządzanie czasem i zadaniami zdecydowanie wymaga praktyki - dobra wiadomość jest taka, że w każdej dziedzinie praktyka czyni mistrza.