Skuteczne przeciwdziałanie skutkom pandemii

20.08.2021

Początek 2020 roku, to okres w którym zaczęła pandemia COVID 19. Zdarzenie szybko zostało określone mianem czarnego łabędzia, czyli zdarzenia losowego, na które nie można się było przygotować. Sytuacja gospodarcza większości krajów na całym świecie znacząco się pogorszyła. Było to wynikiem wprowadzanych restrykcji sanitarnych, które przybierały na sile tym bardziej, im bardziej szerzyła się epidemia. Pamiętacie może kryzys lat 90 określany mianem kryzysu dekady? Obecny kryzys gospodarczy określany jest mianem kryzysu 100 – lecia. Praktycznie każda branża poniosła straty – czasem niestety niepowetowane. Przedsiębiorcy musieli szybko dostosowywać się do nowej sytuacji. Cały kłopot w tym, że jak wcześniej pisaliśmy – był to czarny łabędź i w związku z tym nie było żadnych schematów reagowania. Firmy, które dostosowywały się najszybciej i najbardziej akuratnie – najlepiej poradziły sobie z falą wirusa.

Kompetencje transferowalne

To te kompetencje, wśród najbardziej pożądanych umiejętności przez pracodawców, obecnie zyskują coraz bardziej na znaczeniu. Kompetencje transferowalne to takie, które są potrzebne w każdej branży i umożliwiają dostosowanie się do nowych zadań oraz sprawne działanie w środowisku biznesowym. Mowa tutaj o kompetencjach miękkich i, jak wynika z raporu „Niedobór talentów 2021” przeprowadzonego przez Manpower Group, okazuje się, że są one najtrudniejsze do pozyskania i to właśnie one pozwalają dziś organizacjom osiągać konkretne rezultaty na dynamicznym i niepewnym rynku. Wiedza, fachowość i ekspertyza w danej dziedzinie oczywiście dalej pozostają kluczowe, jednak tylko w połączeniu z umiejętnym wykorzystaniem kompetencji miękkich stanowią one swoisty „zespół”, który pozwala pracownikom uzyskać optymalne rezultaty w pracy. Jedne bez drugich po prostu nie mogą istnieć.

Pandemia określiła nowe oczekiwania

Przyjrzyjmy się pierwszej piątce najbardziej pożądanych kompetencji wymienionych przez pracodawców w 2021 roku wg. Raportu Manpower Group:

  1. Odpowiedzialność, rzetelność, dyscyplina,
  2. Logiczne myślenie, rozwiązywanie problemów,
  3. Inicjatywa,
  4. Krytyczne myślenie, zdolności analityczne,
  5. Odporność i elastyczność.

Remedium to rozwój

Porównując wyżej wymienioną listę z wynikami badania z 2018 roku, kolejność zostaje praktycznie niezmieniona. Zyskały one jedynie na sile zapotrzebowania. Jest to bezpośredni wynik sytuacji pandemii. Innymi słowy, można powiedzieć, że globalna sytuacja zwiększyła lukę kompetencyjną w wyżej wymienionych obszarach. W tym momencie obostrzenia sanitarne osłabły, ponieważ zauważa się wzrost odporności zbiorowej. Nie trudno się więc dziwić, że firmy wykorzystują ten czas jak najlepiej potrafią, aby jak najefektywniej odrabiać poniesione straty. Do tego potrzeba pracowników o omawianych kompetencjach, z czym okazuje się jest ogromny kłopot. Wymienione umiejętności należy zatem rozwijać wśród swoich pracowników! Na szczęście na rynku jest bardzo wiele firm, które oferują rozwój w tych dziedzinach. Kluczowym elementem tego typu kształcenia jest różnorodność aktywności rozwojowych, zawierających w swojej ofercie nie tylko warsztaty i szkolenia, ale również indywidualne sesje rozwojowe, będące połączeniem treningu, coachingu oraz mentoringu. Programy rozwojowe winny być kompleksowe, przeprowadzane przez specjalistów, którzy są również aktywnymi praktykami w swoich dziedzinach. Niezwykle istotnym elementem jest również przeprowadzenie odpowiedniego badania kompetencji uczestników, przed samą częścią główną szkolenia. Dzięki temu zabiegowi, trenerzy będą mogli wychwycić wszelkie luki kompetencyjne i dostosować omawiane kwestie zarówno pod względem merytorycznym jak i samego zaawansowania. Mamy wówczas pewność, że omawiane treści będą mocno osadzone w rzeczywistości, a także będą dotyczyły realnych wyzwań uczestnika programu. Efektywne programy to takie, które są „szyte na miarę”.