Przywódca skuteczny, czy delegator?

07.11.2019

Co to znaczy być dobrym liderem?

Czy dobry lider po prostu wydaje polecenia tylko i wyłącznie żądając realizacji powierzonego zadania? To najczęściej spotykany błąd u osób pełniących tą odpowiedzialną funkcję. W kinematografii ten temat jest szeroko poruszany w wielu filmach, np. wojennych czy historycznych, gdzie mamy „czarny charakter”, który wydaje rozkazy swoim podwładnym (dla wzmocnienia efektu rozkazy są często przekazywane w formie krzyku), a później…krzyczy na nich jeszcze bardziej rozliczając z nieosiągnięcia efektu. Postać pozytywna, tzw. ”good guy”, działa jak prawdziwy lider, o którego właśnie nam chodzi. Takie rzeczy jak wytyczanie kierunku działania, służenie radą czy podsuwanie inspiracji to tylko początek jego obowiązków. Lider w zespole musi wzbudzać zaufanie i szacunek, ale uwaga…MUSI NA NIE ZASŁUŻYĆ. Jak mawia klasyk: „Ludzie muszą Cię szanować…i muszą mieć za co”. Spróbujmy wymienić i opisać kilka cech prawdziwego przywódcy:

  • Dzieli się swoją wizją
    Lider wie dokładnie dokąd zmierza, ma wytyczoną i jasną ścieżkę działania. Jeśli pracownicy dostrzegą ten konkretny obraz, dobrze go zrozumieją i z entuzjazmem podążą za swoim przywódcą. Jeśli widzą sens swoich działań i to, że każda aktywność przybliża ich do wspólnego celu, ochoczo zaangażują się w twórcze poczynania.
  • Daje przykład
    To najlepszy sposób na uzyskanie wiarygodności i szacunku w oczach podwładnych. Jest to też najlepsza metoda nauki (również w kwestii wychowania dzieci) - nauka poprzez przykład. Najprościej rzecz ujmując, jeśli lider dużo wymaga od swoich podwładnych, najpierw musi dużo wymagać od siebie. Jeśli jego działania są spójne z tym co mówi, postawa taka zostanie nagrodzona przez pracowników szacunkiem i chętnie będą chcieli pójść w jego ślady.
  • Przede wszystkim etyka
    Kierowanie się wartościami etycznymi w swoim działaniu stanowi jedną z podstawowych cech dobrego lidera. Uwzględniając te wartości w zachowaniu, budowaniu relacji czy podejmowaniu decyzji, przywódca wyznacza swoisty kodeks postępowania przez swój zespół. Co jest dobre, co jest złe intuicyjnie wiemy, jednak odróżnienie jednego od drugiego wymaga prawdziwej mądrości.
  • Komunikacja jest kluczem
    Powinna być jasna, zwięzła i bardzo taktowna. To zdecydowanie więcej, niż tylko słuchanie innych i odpowiadanie na zadane pytania. Dzielenie się cennymi informacjami, poruszanie istotnych kwestii, omawianie nowych pomysłów, czy chociażby wyjaśnienie nieporozumień to absolutny ”must” w świecie przywódcy. Najlepsi liderzy korzystają z metod komunikacji do inspirowania oraz dodawania twórczej energii swoim podwładnym.
  • Trudne decyzje
    Należy się przygotować, że trudne decyzje ktoś musi ostatecznie podjąć i ta odpowiedzialność spoczywa właśnie na liderze. Często niezależnie od tego, czy ma on pełne spektrum danej sytuacji i jak dużo czasu ma na zadecydowanie. W miarę możliwości, stając w obliczu niełatwych zagadnień trzeba na samym początku określić cel działania. Oszacowanie prawdopodobieństwa różnych konsekwencji oraz zadbanie o możliwe rozwiązania alternatywne to doskonały plan organizacji. NIEZWYKLE istotne jest jednak to, że niezależnie od skutków podjętej decyzji przywódca zawsze bierze na siebie pełną odpowiedzialność.

Działania lidera wobec zespołu muszą być przemyślane i kierunkowane indywidualnie na każdego członka. Musi znać on ich mocne i słabe strony, dobrze się nimi ”opiekować” wzmacniając te pozytywne cechy i ograniczając maksymalnie te słabsze. Zwykłe, najprostsze: „dobra robota!” znacząco podniesie morale pracownika, a przez to i całego zespołu. Ludzie chcą mieć wpływ na to co robią oraz pragną wierzyć, że ich codzienne działania po prostu mają sens.