Pracodawco zadbaj o rozwój swoich pracowników!

03.12.2021

Co to takiego rozwój pracownika?

Tytułem wstępu opiszmy po krótce teorie związaną z procesem szeroko pojętego rozwoju. Rozwój pracownika to nic innego jak cały zespół działań, które prowadzą do podniesienia jego kwalifikacji. Należą do nich, szkolenia tak zewnętrzne jak i zewnętrzne, indywidualna praca z trenerem czy po prostu doświadczonym kolegą z pracy, tzw "work buddy" - termin bardzo często wykorzystywany, przy projektach wdrożeniowych nowego członka do zespołu. Same szkolenia jednak to tylko składowa całego procesu podnoszenia kwalifikacji. Spójrzmy na wszystkie jego składowe.

Learning, training i development.

Te pojęcia dosyć często bywają używane zamiennie. W rzeczywistości nie znaczą tego samego. W przypadku szkoleń (training) mamy do czynienia z przekazywaniem wiedzy z zakresu umiejętności, wiedzy i postaw - a te mogą być od razu wykorzystane w praktyce. Kierunki szkoleń także są różne. Mogą być nastawione na podniesienie wyników pracy na danym stanowisku bądź np. stawienia czoła zmianom przyszłościowym.

Uczenie się (learning) to po prostu przyswajanie wiedzy, opanowywania umiejętności, a także odpowiedniego modelowania postaw w środowisku pracy.

Rozwój (development) to proces długoterminowy. Zawiera w sobie elementy pozyskania nowej wiedzy, umiejętności a także zmiany postaw. Szczególnie ta ostatnia zmiana wymaga czasu. Człowiek musi do zmian "dojrzeć" a to wymaga czasu. Rozwój umiejętności radzenia sobie z zadaniami o różnym stopniu skomplikowania i samodzielności także wymaga czasu, a także zdobycia odpowiednich narzędzi - w tym wypadku wiedzy.

Rozwój pracownika w przedsiębiorstwie - po co?

W opublikowanym w 2020 roku raporcie World Economic Forum, aż pięć pierwszych miejsc zajęły te, należące do grupy kompetencji miękkich. Bardzo często nazywane są one "work-life skills". Nazwa ta nie wzięła się z przypadku. Zarówno w pracy jak i w naszym życiu osobistym kompetencje miękkie znajdują swoje zastosowanie. Wezmy chociażby przykład komunikacji. Spójność komunikacyjna dotycząca treści wypowiadanych przez nas komunikatów a wspólgrającej z nimi tzw. mowy ciała ma szalenie istotne znaczenie, w związku z faktem, że komunikacja niewerbalna dostarcza naszemu rozmówcy 80% informacji.

W raporcie WEF czytamy również o dwóch ważnych aspektach. Pierwszy to tzw social/collaborative learning. Termin ten oznacza rosnącą istotę pracy oraz rozwoju grupowo, a nie tylko indywidualnie. Umiejętności interpersonalne są kluczowe więc do optymalnego poruszania się pracownika w obszarze swojego zespołu.

Drugi to fakt, że do 2025 roku, aż 50% pracowników będzie wymagało przekwalifikowania. Wiele organizacji już teraz mierzą się z brakiem wykwalifikowanej kadry czy pozyskaniem talentów. Oznacza to aktywne wspieranie sposobów na rozwój swoich pracowników z którymi są już związani. Przekwalifikowanie pracownika w obrębie firmy to nie lada wyzwanie. Wymaga bardzo wiele wysiłku i mądrego podejścia ze strony pracodawcy jak i elastyczności i postawy otwartej na innowację samego pracownika. Te trzy zagadnienia, które opisałem powyżej - czyli szkolenia, uczenie oraz rozwój doskonale wspierają działania takie jak przekwalifikowanie się (a jest to wyzwanie przybierające na sile) poprzez:

  • Elastyczność dostosowania się do zmieniających się okoliczności.
  • Zwiększoną retencję pracowników.
  • Atrakcyjność przyciągania nowych talentów.
  • Zwiększone zaangażowanie.
  • Osiąganie lepszych wyników pracowników.
  • Liderzy posiadający wymienione kompetencje, to liderzy na miarę nowych czasów.
  • Dzięki wykwalifikowanej kadrze zwiększa się atrakcyjność firmy.

Przedsiębiorco! Jasno widać jakie korzyści płyną z rozwoju pracownika. Zadbaj o niego jak również o swoją firmę! Okres świąteczny to doskonały czas do podsumowań całorocznych i zaplanowania ścieżki rozwojowej swoich pracowników.