Poznaj różne kolory zarządzania
28.08.2020Nie ma jednego dobrego i sprawdzonego przepisu na to, by twój projekt, zespół czy firma dobrze funkcjonowały. Dobre praktyki, które sprawdzają się w zaprzyjaźnionej organizacji wcale nie muszą być skuteczne u Ciebie. Dlaczego? Różnica często tkwi w poziomie rozwoju firmy czy grupy. Aby efektywnie kierować swoim interesem należy określić na jakim etapie rozwoju jesteście i dobrać odpowiedni kolor… zarządzania!
Wyszczególniono kilka takich kolorów, kryjących cenne wskazówki, dzięki którym zarządzanie może stać się trochę łatwiejsze.
Jaki najlepiej sprawdzi się u Ciebie? Zapraszamy do przeczytania wpisu.
Beżowy
To kolor przyporządkowany przedsiębiorstwom, które dopiero próbują swoich sił na rynku pracy. W tym przypadku nie warto tracić czasu na wdrażanie jakichkolwiek metod zarządzania. Musimy zaufać naszej intuicji i po prostu działać.
Najważniejszym aspektem na takim etapie jest poznanie rynku i utrzymanie się na nim.
Purpurowy
Wiele organizacji działa i realizuje projekty w silosach. Grupa działając w silosie czuje się bezpiecznie - często działa rutynowo, przyjmuje kolejne zlecenia i krok po kroku skreśla zadania z listy. I nie ma w tym schemacie nic złego, jednak gdy osoby muszą z danego silosu wyjść, może pojawić się chaos.
Czerwony
Założenia ukryte za tym kolorem mogą pomóc ogarnąć zaistniały chaos. Całkiem sporo, bo aż 20% organizacji, korzysta z tego modelu.
Jest to metoda siły i dominacji - silny lider przewodzi grupą, doprowadza sprawy do końca po swojemu, ma określony plan działania i nie lubi sprzeciwu.
Takie zarządzanie ma prawo bytu i wiele organizacji działa bardzo efektywnie właśnie w ten sposób
Niebieski
Kolejny etap ewolucji zarządzania - tutaj uświadamiamy sobie, że określenie konkretnych zasad i procedur pozwoli nam wydobyć więcej potencjału z organizacji. Jest to dominujący kolor na rynku pracy, dlatego wielu osobom może wydać się znajomy.
Pomarańczowy
To organizacja, która funkcjonuje świadomie, mierzy efekty i na podstawie tych wyników dobiera kolejne, odpowiednie działania, które skutkują rozwojem firmy.
Charakterystyczne dla tego koloru są autonomia i osiągnięcia. Oznacza to dążenie do delegowania odpowiedzialności na pracownika. Nie zapomina się jednak o docenianiu i nagradzaniu za wysiłek.
Turkusowy
Charakterystyczną cechą organizacji, które działają wedle tego schematu jest brak hierarchii władzy - prowadzi ten, kto się odważy. Głównym celem jest tutaj samoorganizacja i samozarządzanie, a to wszystko oparte jest na zaufaniu i partnerstwie.
Wiele organizacji dąży do tego stylu zarządzania, jednak nie wszędzie będzie on odpowiedni.
Warto zatem zrobić swego rodzaju samoocenę, która pomoże nam zrozumieć jaki jest nasz styl przywództwa, jaki kolor najbardziej do nas pasuje, do jakiego chcemy dążyć. Istotna jest także świadomość, w jakim miejscu znajduje się nasza organizacja i co można zrobić, by ją rozwinąć.
Oczywiście bardzo ciężko spotkać organizację jednokolorową. Często jednocześnie wykorzystuje się różnobarwne praktyki, znajdując przy tym złoty środek. Polecamy potraktować ten temat jako inspirację do szukania sposobu, by organizacja funkcjonowała możliwie jak najsprawniej.