Metody wzrostu kompetencji pracowników
21.09.2020O rozwoju ludzi w organizacji można pisać doktoraty, ale większość specjalistów zgadza się z twierdzeniem, że cechą weryfikującą organizację, jako uczącą się jest pewien styl zarządzania współgrający z kulturą organizacji, który nie tylko umożliwia, ale w dużym stopniu inicjuje wszelkie zachowania rozwojowe.
Oczekiwanych efektów należy spodziewać się wyłącznie pod warunkiem przedsięwzięcia działań wychodzących nieco poza rozwój umiejętności czy poszerzanie wiedzy - należy również pamiętać o kształtowaniu postaw. Uczymy się, aby się zmieniać i rozwijać.
Wyróżniamy kilka metod prowadzących do wzrostu kompetencji pracowników, poszerzenia ich wiedzy, wyzwolenia postawy aktywnej i zaangażowania. Dziś parę słów o nich.
Szkolenie
Szkolenie, czyli cykl zajęć z jakiegoś przedmiotu, zorganizowanych w celu uzupełnienia wykształcenia uczestników lub ich wiedzy z danej dziedziny. Szkolenia dzielimy na wewnętrzne i zewnętrzne.
Szkolenia wewnętrzne - to typ szkolenia, który dotyczy głównie nowo zatrudnionych pracowników lub przeniesionych na stanowisko o zupełnie innej specyfice niż poprzednie.
Plusy szkoleń wewnętrznych | Minusy szkoleń wewnętrznych |
Tematyka idealnie dostosowana do problemów firmy | Subiektywne spojrzenie |
Płynny przepływ informacji w firmie | Obarczone relacjami wewnątrz organizacji |
Mniejsze koszty | Niebezpieczeństwo powielenia błędów i schematów |
Szkolenia zewnętrzne, to szkolenie przeprowadzane poza stałym miejscem pracy, którego celem jest przekazywanie wiedzy teoretycznej oraz uczenie się określonych zachowań. Jakie są plusy szkoleń zewnętrznych?
Plusy szkoleń zewnętrznych | Minusy szkoleń zewnętrznych |
Bardzo wysoki poziom merytoryczny i organizacyjny | Są obarczone ryzykiem |
Wysoko wykwalifikowani prowadzący | Ze względu na koszty, wiele firm szkoli jedynie kluczowych pracowników |
Nowe wiadomości spoza organizacji |
Coaching
Technika „jeden na jednego”, mająca rozwijać umiejętności, wiedzę, postawy. Jest najskuteczniejszy, jeżeli może się odbywać nieformalnie, jako część normalnego procesu zarządzania lub przywództwa. Coaching również dzielimy na wewnętrzny i zewnętrzny.
Plusy coachingu wewnętrznego | Minusy coachingu wewnętrznego |
Coach jest teoretycznie zawsze dostępny | Jest obarczony ryzykiem braku obiektywizmu |
Coach szczegółowo zna organizację firmy | Bywa zakłócany relacjami osobistymi |
Plusy coachingu zewnętrznego | Minusy coachingu zewnętrznego |
Bardzo duży przyrost wiedzy w miejscu pracy | Bardzo wysokie koszty |
Spojrzenie z zewnątrz | Ta metoda jest obarczona ryzykiem |
Świeże pomysły |
Mentoring
Proces, w którym wybrane i przeszkolone osoby udzielają wskazówek i rad umożliwiających ich podopiecznym robienie kariery. Mentoring ma na celu uzupełnienie nauki na stanowisku pracy.
Warsztat/trening
Specjalnie dobrana grupa ludzi, która przy pomocy doradcy wspólnie analizuje zagadnienia związane z firmą i swoją skutecznością jako zespołu, aby podjąć działania, w które uczestnicy będą w pełni zaangażowani.
Seminarium
Wzorowane na spotkaniu ekspertów zajmujących się jakąś dziedziną wiedzy, przy czym - w przypadku tej
techniki szkoleniowej - istnieje podział na ekspertów i słuchaczy.
Szkolenia pracowników i rozwój kadr to podstawowy czynnik przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Doświadczenie polskich i zagranicznych firm, które odniosły sukces, potwierdza, iż czynnik ten jest wsparciem dla strategii rozwoju przedsiębiorstwa, oczywistym więc wydaje się konieczność inwestowania w pracowników.