Metody wzrostu kompetencji pracowników

21.09.2020

O rozwoju ludzi w organizacji można pisać doktoraty, ale większość specjalistów zgadza się z twierdzeniem, że cechą weryfikującą organizację, jako uczącą się jest pewien styl zarządzania współgrający z kulturą organizacji, który nie tylko umożliwia, ale w dużym stopniu inicjuje wszelkie zachowania rozwojowe.

Oczekiwanych efektów należy spodziewać się wyłącznie pod warunkiem przedsięwzięcia działań wychodzących nieco poza rozwój umiejętności czy poszerzanie wiedzy - należy również pamiętać o kształtowaniu postaw. Uczymy się, aby się zmieniać i rozwijać.

Wyróżniamy kilka metod prowadzących do wzrostu kompetencji pracowników, poszerzenia ich wiedzy, wyzwolenia postawy aktywnej i zaangażowania. Dziś parę słów o nich.

Szkolenie

Szkolenie, czyli cykl zajęć z jakiegoś przedmiotu, zorganizowanych w celu uzupełnienia wykształcenia uczestników lub ich wiedzy z danej dziedziny. Szkolenia dzielimy na wewnętrzne i zewnętrzne.

Szkolenia wewnętrzne - to typ szkolenia, który dotyczy głównie nowo zatrudnionych pracowników lub przeniesionych na stanowisko o zupełnie innej specyfice niż poprzednie.

Plusy szkoleń wewnętrznychMinusy szkoleń wewnętrznych
Tematyka idealnie dostosowana do problemów firmy Subiektywne spojrzenie
Płynny przepływ informacji w firmie Obarczone relacjami wewnątrz organizacji
Mniejsze koszty Niebezpieczeństwo powielenia błędów i schematów

Szkolenia zewnętrzne, to szkolenie przeprowadzane poza stałym miejscem pracy, którego celem jest przekazywanie wiedzy teoretycznej oraz uczenie się określonych zachowań. Jakie są plusy szkoleń zewnętrznych?

Plusy szkoleń zewnętrznych Minusy szkoleń zewnętrznych
Bardzo wysoki poziom merytoryczny
i organizacyjny
Są obarczone ryzykiem
Wysoko wykwalifikowani prowadzący Ze względu na koszty, wiele firm szkoli
jedynie kluczowych pracowników
Nowe wiadomości spoza organizacji

Coaching

Technika „jeden na jednego”, mająca rozwijać umiejętności, wiedzę, postawy. Jest najskuteczniejszy, jeżeli może się odbywać nieformalnie, jako część normalnego procesu zarządzania lub przywództwa. Coaching również dzielimy na wewnętrzny i zewnętrzny.

Plusy coachingu wewnętrznego Minusy coachingu wewnętrznego
Coach jest teoretycznie zawsze dostępny Jest obarczony ryzykiem braku
obiektywizmu
Coach szczegółowo zna organizację firmy Bywa zakłócany relacjami osobistymi
Plusy coachingu zewnętrznego Minusy coachingu zewnętrznego
Bardzo duży przyrost wiedzy w miejscu
pracy
Bardzo wysokie koszty
Spojrzenie z zewnątrz Ta metoda jest obarczona ryzykiem
Świeże pomysły

Mentoring

Proces, w którym wybrane i przeszkolone osoby udzielają wskazówek i rad umożliwiających ich podopiecznym robienie kariery. Mentoring ma na celu uzupełnienie nauki na stanowisku pracy.

Warsztat/trening

Specjalnie dobrana grupa ludzi, która przy pomocy doradcy wspólnie analizuje zagadnienia związane z firmą i swoją skutecznością jako zespołu, aby podjąć działania, w które uczestnicy będą w pełni zaangażowani.

Seminarium

Wzorowane na spotkaniu ekspertów zajmujących się jakąś dziedziną wiedzy, przy czym - w przypadku tej
techniki szkoleniowej - istnieje podział na ekspertów i słuchaczy.

Szkolenia pracowników i rozwój kadr to podstawowy czynnik przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Doświadczenie polskich i zagranicznych firm, które odniosły sukces, potwierdza, iż czynnik ten jest wsparciem dla strategii rozwoju przedsiębiorstwa, oczywistym więc wydaje się konieczność inwestowania w pracowników.