Cyfryzacja – proces coraz bardziej prężny!
10.12.2021Rok 2021 stał pod wieloma znakami. W dużej mierze z powodu pandemii COVID 19. Czy to na polu prywatnym czy zawodowym, musieliśmy mierzyć się z nowymi sytuacjami, np. poprzez obostrzenia sanitarne i właśnie one przyczyniły się na polu zawodowym do przyspieszenia i to znaczącego – procesu cyfryzacji. Wiele firm musiała szybko odnaleźć się w nowej „zdalnej” rzeczywistości. Jednym wychodziło to lepiej innym gorzej, a jeszcze inni niestety nie dostosowali się do nowych realiów i przegrali z konkurencją. Proces cyfryzacji to bardzo złożone czaso i energo chłonne zjawisko.
HR w dobie cyfryzacji – jakie korzyści?
Możemy śmiało już powiedzieć, że rok 2022 będzie czasem dalszych coraz prężniej rozwijających się procesów cyfryzacji. Kolejne nowe warianty wirusa przynoszą raz po raz nowe obostrzenia, a praca zdalna wpisuje się już w tym momencie do kanonów normalnych procesów w pracy. Cieszymy się widząc spore zainteresowanie szkoleniowe w związku z cyfryzacją. Pokazuje to jak nasi rodzimi przedsiębiorcy w sposób przyszłościowy myślą o adaptacji do warunków rynkowych, a także rozwoju swoich przedsiębiorstw! Wymieńmy zatem kilka kluczowo ważnych obszarów dla sprawnego funkcjonowania firmy, które proces cyfryzacji znacząco optymalizuje.
Pełny, szybki i nieograniczony dostęp do zasobów firmy
Ileż to razy słyszymy w pracy, albo sami mówimy: „A gdzie to jest?”. Odnalezienie dokładnie tego czego w danym momencie potrzebujmy do pracy, bywa kłopotliwe. To zjawisko bardzo się potęguje w przypadku pracy zdalnej i chyba nie trzeba tutaj tego zagadnienia rozpisywać. Wszystkie zasoby firmy w jednym uporządkowanym miejscu to klucz do sprawnego jej działania. Istnieje wiele możliwości, które wychodzą z gotowym rozwiązaniem tego typu wyzwań. Przykładowo platformy do zdalnego zarządzania środowiskiem firmy to bardzo dobry pomysł. Obsługują one w wybrane różne procesy jak chociażby wspomniany obieg plików jak i kwestie HR. Wiele firm oferuje doskonałe rozwiązania kompleksowego zarządzania firmą od komunikacji między pracownikami przez uporządkowany przepływ plików, aż do procesów HR jak chociażby automatyczne wykonanie ocen okresowych pracowników na podstawie ich własnego profilu kompetencji, diagnoz luk, proponowanych ścieżek rozwojowych itd. Takie kompleksowe rozwiązania oferuje nasza platforma SMART MANAGER.
Dlaczego niektóre firmy lepiej radzą sobie od innych?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Powodów i okoliczności jest wiele, ale z całą pewnością możemy powiedzieć, że elastyczność do procesów cyfryzacji odegrała tutaj jedną z kluczowych ról. Jak wiemy w wyniku epidemii wiele firm przeszło na tryb pracy zdalnej i zapewne ten trend się utrzyma. Na początku nowej sytuacji obserwowaliśmy, że o wiele lepiej z organizacją pracy poradziły sobie firmy, które już wcześniej posiadały środowiska cyfrowe. Dlaczego? Pracownicy bez problemów mogli przenieść swoje firmowe biuro do własnego mieszkania. Zmiana miejsca pracy nie spowodowała zakłóceń w procesach związanych z naliczaniem płac, rejestracją czasu prac czy obsługą wniosków urlopowych. Przedsiębiorstwa które nie były zdigitalizowane, niestety napotkały na szereg wyzwań nie tylko wywołanych przez epidemię, ale także na problemy z wewnętrzną organizacją działań.
Przykład efektywności transformacji cyfrowej
Pracownik potrzebuje wziąć urlop. Przekłada wniosek urlopowy w formie cyfrowej w odpowiednie miejsce, np. poprzez wspomniane wcześniej platformy. Dzięki temu przełożony otrzyma natychmiast powiadomienie i może podjąć decyzję o udzieleniu urlopu. Decyzje tą może od razu podjąć na podstawie aktualnych informacji o puli urlopowej – generowanej automatycznie z profilu danego pracownika w systemie. Jaki wniosek z tego płynie? Pracownik kadr ma pod ręką rzetelną bazę do podejmowania wszelkich decyzji na podstawie udokumentowanych informacji i posiada pełną kontrolę nad tym, co dzieje się w firmie.
Cyfryzacja procesów w HR to z pewności korzyści finansowe, jak i organizacyjne. Jest to ogromna szansa na usprawnienie zarządzania praktycznie wszystkimi obszarami działalności danego przedsiębiorstwa. Obniżenie kosztów i znaczny wzrost efektywności to niewątpliwe plusy tegoż działania. Przedsiębiorstwo, które zorganizuje swoje wewnętrzne obszary działania cyfrowego uzyska niekwestionowaną przewagę konkurencyjną.