Znaczenie employer brandingu w rekrutacji
26.11.2024Budowanie marki pracodawcy odgrywa fundamentalną rolę w procesie rekrutacji, ponieważ tworzy wizerunek firmy, jako atrakcyjnego miejsca pracy. Silna marka przyciąga lepsze CV. Dobry employer branding zewnętrzny skraca czas rekrutacji, ponieważ potencjalni pracownicy są skłonni szybciej przejść do firmy, która ma dobry PR. Zadowoleni pracownicy rzadziej odchodzą, co zmniejsza rotację i związane z nią koszty. Skuteczny employer branding wspiera długoterminowy sukces firmy.
Dlaczego employer branding jest ważne dla rekrutacji?
Employer branding to kompleksowa strategia budowania pozytywnego PR firmy na rynku pracy. Celem jest przyciągnięcie, zatrzymanie i zaangażowanie talentów, a także poprawa postrzegania firmy wśród obecnych i potencjalnych kandydatów. Budowanie marki pracodawcy pomaga przy niższych kosztach zbudować lojalny zespół długoletnich pracowników. Wpływ na to ma: kultura organizacyjna, wartości, rozwój pracowników oraz komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna.
Jak budować silną markę pracodawcy?
Jest to proces ciągły, który wymaga zaangażowania na wszystkich poziomach. Pomocna jest przemyślana employer branding strategy, narzędzia employer brandingu, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Jak to robić skutecznie?
Pomocne jest porównywanie własnej marki z innymi firmami w branży, czyli benchmarking, aby zidentyfikować mocne i słabe strony. Ankiety natomiast pozwalają zrozumieć, co pracownicy myślą o firmie i jakie mają oczekiwania.
Kultura organizacyjna oznacza tworzenie przyjaznego środowiska pracy, które odzwierciedla wartości firmy. Inwestowanie w rozwój zawodowy pracowników także zwiększa lojalność, a konkurencyjne wynagrodzenie i benefity pozapłacowe zatrzymują najlepszych. Pomocna jest także przejrzysta i regularna komunikacja z pracownikami na temat celów firmy, sukcesów i wszelkich zmian.
Warto postawić na narzędzia employer brandingu, czyli prowadzenie kont na platformach: LinkedIn, Facebook, Instagram i Twitter, aby pokazać organizację od środka. Ważna jest także profesjonalnie zaprojektowana i stale pozycjonowana, strona internetowa dedykowana rekrutacji, z informacjami o wartościach firmowych, możliwościach rozwoju i aktualnych ofertach pracy, a także tworzenie wartościowych treści, czyli blogi, artykuły, filmy i webinary. Znaczenie ma udział firmy w targach pracy, dniach otwartych, konferencjach branżowych i organizowanie własnych wydarzeń, które przyciągają potencjalnych kandydatów, np. studia podyplomowe lub szkolenia specjalistyczne, gdzie wykładowcami są firmowi fachowcy. Ważne, choć niedoceniane, są programy poleceń pracowniczych.
Fundamentem wszelkich działań employer brandingu w rekrutacji jest regularne mierzenie efektów narzędziami do analityki. Liczy się także wciąż niedoceniana informacja zwrotna od kandydatów, czyli opinie od osób, które przeszły przez proces rekrutacji.
Jakie są najnowsze trendy w employer branding?
Najnowsze trendy koncentrują się na autentyczności, zrównoważonym rozwoju oraz nowoczesnej technologii.
W kontekście budowania marki pracodawcy, firmy coraz częściej stawiają na transparentność i autentyczność. Kandydaci oczekują wglądu w kulturę organizacyjną, a nie wyidealizowanego obrazka. Prezentowanie prawdziwych historii pracowników stało się kluczowym elementem w employer branding w praktyce.
Kolejnym trendem jest zrównoważony rozwój. Kandydaci coraz częściej zwracają uwagę na działania proekologiczne i społeczne podejmowane przez korporacje. Oznacza to, że firmy powinny częściej komunikować działania w zakresie zrównoważonego rozwoju, zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie.
Wykorzystanie nowoczesnych technologii i narzędzi cyfrowych jest kolejnym ważnym trendem. Rozwój technologii VR, czyli wirtualnej rzeczywistości umożliwia tworzenie wirtualnych wycieczek po biurze, co jest nowatorskim podejściem do prezentowania kultury organizacyjnej.
Jakie strategie employer brandingu najskuteczniej przyciągają talenty do organizacji?
Najskuteczniejsze strategie employer brandingu, które przyciągają talenty do organizacji, skupiają się na spójnym przekazie wartości i kultury firmy. Po prostu uczciwość w komunikacji oraz wyeksponowanie wartości, którymi firma się kieruje, wygrywają.
Programy szkoleniowe to kolejny istotny aspekt. Pracownicy, którzy widzą, że firma inwestuje w ich rozwój zawodowy, są lojalni. Komunikacja wewnętrzna również nie może być pomijana. Regularne i przejrzyste informowanie pracowników o celach firmy, jej sukcesach oraz planach na przyszłość zwiększa zaangażowanie.
Bezpośredni kontakt z potencjalnymi kandydatami, podczas dni otwartych, pozwala na zaprezentowanie firmy jako atrakcyjnego miejsca pracy i daje możliwość bezpośredniej rozmowy twarzą w twarz. Programy poleceń pracowniczych to kolejna skuteczna strategia, która wzmacnia poczucie, że „razem gramy do jednej bramki”.
Jak mierzyć skuteczność działań związanych z employer branding?
Kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) pozwalają na ocenę różnych aspektów budowania marki pracodawcy oraz na bieżąco monitorowanie postępów.
Jednym z podstawowych wskaźników jest liczba aplikacji na otwarte stanowiska. Zwiększona liczba aplikacji świadczy o skuteczności kampanii employer brandingowych i rosnącym zainteresowaniu firmą jako pracodawcą.
Kolejnym istotnym KPI, jest jakość CV, którą można mierzyć poprzez ocenę doświadczenia i kwalifikacji kandydatów. Wyższa jakość aplikacji wskazuje, że firma przyciąga odpowiednich kandydatów.
Czas rekrutacji to kolejny ważny wskaźnik. Skrócenie czasu na zatrudnienie nowego pracownika świadczy o skuteczności działań kadrowych, które przyciągają lepiej dopasowanych kandydatów.
Rotacja pracowników również jest kluczowym KPI. Niska jest efektem pozytywnego PR pracodawcy.
Zaangażowanie pracowników można mierzyć poprzez ankiety satysfakcji oraz absencję i poziom zaangażowania w inicjatywy firmowe. Wysoki poziom zaangażowania świadczy o skutecznej strategii employer brandingowej, która tworzy wspierające środowisko pracy.
Opinie na portalach rekrutacyjnych to cenne źródło informacji. Oceny i komentarze pracowników na platformach pomogą w identyfikacji mocnych stron i obszarów do poprawy w firmie.
Kolejnym wskaźnikiem jest Net Promoter Score (NPS), który mierzy lojalność pracowników. Wysoki NPS świadczy o wysokim poziomie satysfakcji i lojalności pracowników. Warto również monitorować wskaźniki związane z retencją pracowników. Wysoka retencja oznacza, że pracownicy lubią swoją pracę i chcą pozostać w firmie na dłużej.
Skuteczność działań można oceniać na podstawie mediów społecznościowych. Liczba obserwujących, udostępnień, polubień i komentarzy pokazuje, jak skutecznie firma komunikuje swoje wartości i kulturę.
Jeśli nie wiesz jak skutecznie robić employer branding w praktyce, zachęcamy, zadzwoń do nas! Budowanie marki pracodawcy naprawdę jest możliwe na każdym etapie rozwoju biznesu.
Przeczytaj również: 10 korzyści ze szkoleń otwartych dla pracowników na różnych poziomach kariery