Jakie elementy powinna zawierać efektywna strategia ESG?

03.12.2024

Efektywna strategia ESG to element zrównoważonego rozwoju każdej firmy. Wdrożenie zasad Environmental, Social, Governance, nie tylko poprawi wizerunek organizacji, ale także zbuduje jej długoterminowy sukces. W tym artykule wyjaśnimy, jakie elementy strategii ESG są potrzebne, aby mierzyć efekty działań, jaka jest rola liderów w ESG i jak powinny wyglądać cele biznesowe w tym procesie. 

Kluczowe elementy strategii ESG

Każda efektywna strategia ESG powinna być dostosowana do rodzaju działalności oraz specyfiki branży. Niemniej jednak elementy strategii ESG są następujące:

  1. Ocena sytuacji - to analiza wpływu firmy na środowisko oraz praktyki zarządu są punktem wyjścia. To pozwala wskazać wszystkie obszary wymagające poprawy oraz na nowo ustalić priorytety.
  2. Cele strategiczne - muszą być mierzalne, realne, oraz zgodne z wartościami firmy. Przykładem może być zmniejszenie emisji CO2 o 30% w ciągu 3 lat.
  3. Zaangażowanie interesariuszy - aby odnieść realny sukces rynkowy, w działania firmy należy zaangażować partnerów biznesowych, klientów oraz lokalne społeczności. Dzięki temu firma zyskuje wsparcie oraz lepiej odpowiada na potrzeby otoczenia.
  4. Plan działań - strategia powinna zawierać harmonogram działań w obszarze środowiskowym, społecznym i zarządczym. Te działania muszą być transparentne i łatwe do monitorowania.
  5. Raportowanie - regularne przygotowywane raporty, zgodnie z międzynarodowymi standardami np. SASB, pozwala ocenić postępy i buduje zaufanie wśród interesariuszy. Rada Standardów Rachunkowości Zrównoważonego Rozwoju SASB jest wzorem na świecie standardów raportowania ESG. Nacisk kładzie na uzupełnienie przestrzeni między informacjami niefinansowymi a wartością finansową firmy.
  6. Pracownicy odpowiedzialni za ESG - implementacja ESG wymaga przeszkolonego personelu, osób lub całych działów, które będą koordynować wdrażanie strategii w firmie.


Jak mierzyć sukces strategii ESG?

Jak wygląda mierzenie sukcesu ESG? Firmy powinny stosować metody i wskaźniki, aby uzyskać pełen obraz sytuacji. W zawiązku z tym, do każdego obszaru, można wyznaczyć kluczowe wskaźniki efektywności, czyli KPI:

  • Środowiskowe - redukcja emisji gazów cieplarnianych, zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, minimalizacja śladu węglowego, wzrost udziału odnawialnych źródeł energii.
  • Ludzkie - liczba projektów spierających społeczności lokalne, poziom zadowolenia pracowników, różnorodność struktury zatrudnienia, (kobiety, osoby niepełnosprawne, obcokrajowcy, seniorzy).
  • Zarządzanie - liczba szkoleń dla kadry zarządzającej, poziom zgodności z regulacjami prawnymi, przejrzystość w raportowaniu.

Aby te wskaźniki osiągnąć, firmy powinny korzystać z audytów zewnętrznych oraz wewnętrznych, aby mieć pewność, czy wdrożone działania przyniosły zakładane efekty. Publikowanie raportów ESG zwiększa transparentność biznesu i podnosi zaufanie do firmy.   

Mierzenie sukcesu ESG wymaga także porównywania się z konkurencją. Taki benchmarking pozwala ocenić, czy firma nadal utrzymuje przewagę w obszarze zrównoważonego rozwoju.  


Rola liderów w implementacji strategii ESG

Skuteczna rola liderów ESG polega na wyznaczaniu kierunków działań i zaangażowaniu całej organizacji w proces zmian. To właśnie liderzy odgrywają strategiczną rolę w tworzeniu kultury zrównoważonego rozwoju. Na ich barkach spoczywa odpowiedzialność za rozwój tych obszarów. W związku z tym liderzy muszą precyzyjnie określić, co trzeba robić. 

Cele biznesowe, a ESG wcale nie muszą się wykluczać, powinny się uzupełniać. Wizja liderów powinna być zrozumiała i na tyle jasna, aby pociągnąć za sobą wszystkich pracowników. Motywowanie zespołu to jedno z najważniejszych zadań liderów. Dobry przywódca potrafi doprowadzić do tego, że pracownicy poczują się częścią zmian i tym samym wzrośnie ich zaangażowanie.

Liderzy powinni podejmować decyzje oparte na konkretnych danych i brać odpowiedzialność za efekty wdrożenia strategii ESG. To właśnie oni są twarzą zmian przed pracownikami, kontrahentami oraz instytucjami z otoczenia zewnętrznego.

Stały nadzór nad realizacją działań pozwala liderom reagować na pojawiające się wyzwania i dostosowywać strategię do zmieniających się warunków, ponieważ rolą liderów jest nie tylko zarządzanie całym procesem, ale także tworzenie trwałej zmiany kulturowej w firmie.   


Integracja strategii ESG z celami biznesowymi

Implementacja ESG wymaga połączenia strategii z celami biznesowymi przedsiębiorstwa. Absolutnie nie należy traktować ESG jako odrębnego obszaru, powinien raczej być integralną częścią strategii korporacyjnej.

Jak pisaliśmy wcześniej, cele biznesowe, a ESG nie mogą się wykluczać. Działania w tym obszarze powinny wspierać realizację długoterminowych planów. Na przykład cele związane ze środowiskiem, czyli zmniejszenie zużycia energii, może jednocześnie redukować koszty operacyjne firmy.

Przedsiębiorstwa, które skutecznie łączą cele biznesowe z ESG, szybko zyskują przewagę na rynku, dlatego implementacja ESG powinna dotyczyć wszystkich obszarów działalności, od łańcucha dostaw, przez obsługę klienta po zarządzanie ryzykiem.

Efektywna strategia ESG musi być także oceniana pod kątem wpływu na wskaźniki biznesowe, takie jak zysk netto czy zmiany ilości klientów.  


Przykłady efektywnych strategii ESG

To wszystko może być trochę skomplikowane, ale my udowodnimy, że wszystko da się zrobić. Pokażemy przykłady firm, które wdrożyły strategię ESG, aby pokazać, że można  połączyć cele biznesowe a ESG.

Unilever od lat prowadzi strategię, pt. Sustainable Living Plan, która łączy zasady zrównoważonego rozwoju z działalnością operacyjną, dzięki temu wprowadzenie eko opakowań i redukcja Co2, pozwoliły korporacji obniżyć koszty, ale także zwiększyć lojalność klientów, którzy dbają o środowisko.

Producent samochodów Tesla postawił na innowacje w obszarze zrównoważonego transportu i energii. Jego inwestycje w technologie ekologiczne i w samochody elektryczne oraz autonomiczne przyciągają zarówno klientów oraz inwestorów, co powoduje, że strategia ESG jest dosłownie elementem sukcesu finansowego firmy. 

Firma odzieżowy outdoorowej i sportowej Patagonia jest wzorem w obszarze ESG dzięki zaangażowaniu w ESG i działalność społeczną. Odejście od masowej produkcji i stosowanie recyklingu to mistrzowski przykład, jak efektywna strategia ESG może wspierać misję firmy oraz podnosić jej wyniki finansowe. 

Strategia ESG to złożony proces wymagający zaangażowania liderów, integracji z celami biznesowymi oraz stałego kontrolowania postępów. Dobrze wdrożone ESG wspiera sukces finansowy o długoterminowy rozwój firmy. Jeśli chcesz, aby i Twoja firma zyskała na tych działaniach, zachęcamy do kontaktu. Pomożemy rozwinąć skrzydła każdej firmy. Dowiedz się, jak!