Angażujące szkolenia on-line

24.03.2021

Artykuł powstał w ramach realizacji projektu "Jakość w edukacji w sektorze kształcenia zawodowego" (Quality in Education in the Vocational Training Sector)
finansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego EOG 2014-2021 nr EOG/19/K3/W/0010.

W ostatnim czasie większość działań podejmowanych przez szkoleniowców przeniosła się do Internetu. Statystyki Google jasno wskazują też, że zainteresowanie tematem szkoleń zdalnych czy e-learningu znacznie wzrosło (o e-learningu w dzisiejszych czasach tutaj). Powód tego trendu jest nam wszystkim dobrze znany i, z większym lub mniejszym zamiłowaniem do takiej formy nauki, trzeba się z tą rzeczywistością zmierzyć.

To co charakteryzuje szeroko pojętą branżę edukacyjną to rozwój - nie trzeba było więc długo czekać na coraz to nowsze i lepsze propozycje prowadzenia szkoleń zdalnych. Rozwiązania te mają oczywiście na celu najefektywniejsze przekazanie wiedzy. Jednak, jak to zwykle bywa, wdrażanie nowych metod wiąże się z nowymi wyzwaniami i niepewnościami. Jednym z takich wyzwań jest kwestia podtrzymywania uwagi słuchaczy i co za tym idzie, sprawienia, by przekazywane treści zostały zapamiętane – a to nie lada wyczyn, ze względu na ograniczenie ruchu ciała i liczne zewnętrzne pokusy…

Zauważa się zależne, które – bez względu na to, czy szkolenia są prowadzone stacjonarnie czy on-line – wpływają negatywnie na przyswajanie wiedzy. Wspomnieliśmy już o rozpraszaczach. Mało kto zdoła wynieść rzetelne informacje z lekcji gdy jego uwaga jest skupiona, na przykład na przeglądaniu social mediów. I choć słuchacz może być fizycznie obecny na zajęciach, jego podzielność uwagi prowadzi do niepowodzenia w zapamiętaniu większości przekazywanych informacji.

Druga kwestia dotyczy widocznych korzyści z nauki. Jeśli szkolisz pracowników i nie widzą oni treści bezpośrednio związanych z ich pracą lub rozwojem kariery, prawdopodobnie stracą koncentrację i nie zdołają utrwalić informacji w pamięci.

Co zrobić, by prowadzić efektywne zajęcia?

  • Zadbaj o atrakcyjność wizualną materiałów

Blisko 65% osób to wzrokowcy, warto zatem – obok przekazywania merytorycznych kwestii – zatroszczyć się o to, by prezentowane treści były przyjemne dla oka. Skup się na barwach, nadaj inny kolor informacji, która według Ciebie jest najistotniejsza i warta zapamiętania. Warto też zapamiętać, że kontrast z natury przyciąga ludzkie oko, np. jasny tekst na czarnym tle i na odwrót. Korzystanie z prezentacji podczas lekcji jest wygodne dla obu stron, wyświetlanie zdjęć, pytań, poleceń czy zadań pozytywnie wpływa na zaangażowanie słuchaczy.

  • Różnorodność jest istotna

Przypomnijmy lub wyobraźmy sobie wykład, w trakcie którego prowadzący siedzi przy biurku, a tekst wyświetlany na prezentacji czyta monotonnym głosem. Na samą myśl robi się nudno! Dziś mamy dostęp do ogromu aplikacji i pomocy naukowych, które mogą urozmaicić nasze lekcje. Lekcję warto podsumować wirtualnymi ankietami i quizami, także w formie konkursu – pomogą nam w tym Google Forms, Kahoot czy Microsoft Forms. Proste zmiany, takie jak tekst o różnej wielkości lub elementy stylizacji w środku z innym kolorem niż reszta treści, mogą sprawić, że będą się wyróżniać i zostaną zapamiętane. Postaw też na multisensoryczność, czyli angażuj wzrok, słuch i dotyk: piszcie na czacie, słuchajcie nagrań, rysujcie skojarzenia – po prostu urozmaicajcie!

  • Wczujcie się w temat

Dużo pytań i interakcji ze słuchaczami sprawi, że będą bardziej czujni. Nie wiedzą przecież, w którym momencie zostaną zapytani o zdanie czy odpowiedź. Krytyczne myślenie jest niezbędne do aktywnego przetwarzania i zapamiętywania treści – zachęcaj zatem słuchaczy do formułowania własnych wniosków, róbcie burzę mózgów i uczcie się od siebie nawzajem.

Stworzenie angażujących treści zapewne zabierze nam nieco więcej czasu. Mogą też pojawić się obawy, czy taka zróżnicowana forma nauki spodoba się słuchaczom. Każdy z nas jest inny i każdy z nas uczy się w nieco inny, odpowiedni dla siebie sposób. Ale nie bój się próbować! Rozwój Twoich uczniów to także Twój rozwój, a im bardziej skupisz się na oryginalnym prezentowaniu materiałów tym lepiej. Testuj różne rozwiązania i sprawdzaj co podoba się słuchaczom, a także co przypada do gustu Tobie.

Powodzenia!