Tworzenie i prowadzenie zajęć online - e-learning, początek.

05.11.2020

W obecnym czasie spotkania „na miejscu” stoją pod dużym znakiem zapytania. W związku z restrykcjami epidemiologicznymi nasze kontakty zostały mocno okrojone, a życie jako takie w sporej części przeniosło się do Internetu. Narzędzie jakim jest sieć w dużej mierze stanowi odpowiedz dla przedsiębiorstw oferujących swoim klientom usługi szkoleniowe czy doradcze. W związku z tym przygotowałem poradnik, który rozpoczyna naszą serię wpisów tworzenia i prowadzenia zajęć zdalnych. Zapraszam do zapoznania się ze wpisem!

Faza przygotowania

Aby konkretne treści szkoleniowe odpowiednio dopasować do modelu e-learningowego, wymagane jest przygotowanie się. Wykonując transformację jeden do jeden (tj. wykonując cyfrowy odpowiednik każdego slajdu danej prezentacji) istnieje ryzyko, że w ten sposób przygotowany eBook będzie uboższy o atrakcyjne dla grupy uczniów szkoleniowe doświadczenia prowadzącego.

  1. Przygotowanie szczegółowego spisu posiadanych materiałów:

Instructor Lead Training (ILT) składa się nie tylko ze slajdów, ulotek, notatek z kursu, plików audio i wideo - zawiera także materiały pomocnicze, takie jak przewodniki dla uczniów, formularze opinii, arkusze podpowiedzi, itd.

Należy zebrać w/w materiały tak, aby pomyślnie przeprowadzić konwersję e-learningu.

  1. Uzyskanie informacji, dlaczego kurs pierwotnie został stworzony:

Ważne jest, aby zrozumieć dlaczego powstał konkretny materiał kursu. To pozwoli na zdobycie wiedzy, dzięki której będzie można ułatwić jego czytelność w wersji cyfrowej.

Przykład:
Istniejące już schematy blokowe miały ułatwiać zrozumienie i zastosowanie przepływu procesów do konkretnej procedury. Na ich podstawie można stworzyć interaktywny moduł, w którym uczniowie mogliby przeciągać elementy online „przepływu” i dopasowywać je do elementów „procedury”.

Jednocześnie, jeśli te przepływy miały służyć wykorzystaniu w miejscu pracy, można stworzyć cyfrową rekonstrukcję z hiperłączami i interaktywnością; przechowywać w repozytorium.

  1. Ocenienie materiału i ewentualna poprawa przed konwersją:

Błędem jest rozpoczęcie transkrypcji cyfrowej posiadanych materiałów bez uprzedniego ich sprawdzenia.

Odpowiednie postępowanie:

  • przejrzenie całej istniejącej zawartości pod kątem dokładności informacji;
  • poprawienie bądź oznaczenie informacji wprowadzających w błąd, nieaktualnych;
  • utworzenie odsyłaczy do uprzednio stworzonych treści, zamiast kopiowanie informacji (powinno się zaznaczyć owe uwagi dla zespołu konwertującego).
  1. Obserwacja sesji (w miarę możliwości):

Kluczowa jest obserwacja sesji szkoleniowej wykorzystującej bieżące materiały. Oto, jak może się to odbywać:

  • zapewnienie zespołowi ds. konwersji wgląd w materiały, w sposób w jaki przekształcany jest dany wycinek informacji na papierze do wersji cyfrowej;
  • pomoc zespołowi w identyfikacji, jak zaprojektować intuicyjny interfejs użytkownika podczas kursu online;
  • zaobserwowanie potencjalnych „luk” informacyjnych w konkretnej treści (np. w momencie, kiedy uczniowie proszą o objaśnienie danej treści materiału) włączonych podczas procesu konwersji (np. dodanie sekcji FAQ).

Faza konwersji

Kroki przygotowawcze, które dają grunt pod przeprowadzenie rzeczywistej konwersji:

  1. Organizacja

Aby proces e-learningowy osiągnął odpowiednią efektywność, musi zostać zorganizowany w odpowiedni sposób:
a) Zidentyfikowanie wszystkich członków zespołu (m. in. projektantów dydaktycznych (identyfikator), ekspertów merytorycznych (MŚP), personel pomocniczy)
b) Przypisanie ról i obowiązków członkom zespołu; zdefiniowanie obszarów wspólnej odpowiedzialności (cele projektu, harmonogram)

  1. Odkrycie na nowo

Warto w tym punkcie przemyśleć już istniejące treści. Jest wiele możliwości, dzięki którym można je dostosować do e-learningu, skonfigurować informacje, uczynić je bardziej odpowiednimi dla użytkownika. Oto podpowiedzi:

  • Ile z podanych informacji można zamienić na grafikę, infografikę, obraz? Co można wyrzucić?
  • Czy stateczne obrazy można zamienić na hiperłącza bądź animację, umożliwiając uczniom swobodne przechodzenie między obrazami a tekstem? Być może pomocna okaże się opcja „najechania myszką”, bądź ustalenie hiperłącza, które zapewni lepsze wrażenia z nauki. Wszystko w obrębie tego samego slajdu.
  • Czy zamiast wyczerpujących treści tekstowych warto zamieścić np. stworzone przez siebie filmy wideo, bądź treść audio dla lepszego zrozumienia materiału przez uczniów?
  1. Restrukturyzacja (nie tylko adaptacja)

Warto zmodyfikować treść kursu tak, aby tworzona właśnie jego nowa wersja miała inny przebieg. ILT prowadzony przez trenerów można dostosować do samodzielnej nauki przez ucznia (np. wyświetlanie treści na żądanie; pomijanie danych treści kursu w zależności od poziomu zaawansowania)

  1. Zmniejszenie (bez powtarzania)

Aby uniknąć powtórek istniejącej zawartości w ćwiczeniu konwersji można zastosować następujące kroki:

  • uproszczenie tekstu tak, aby nie był przytłaczający dla czytlenika, by skupić maksimum jego uwagi (zbyt dużo treści to szybsze znużenie materiałem online);
  • podzielenie lekcji na mniejsze części składowe (moduł trwający od 12 do 15 minut);
  • dodanie paska bocznego kursu, ułatwiającego szybsze dostanie się do żądanego modułu, kursu, bądź jego streszczenia

Konwersja jest finalnym celem. Jednak przeniesienie informacji nie może polegać na całkowitym kopiowaniu, transkrypcji zawartości. Właściwym podejściem jest ponowne użycie treści danych materiałów edukacyjnych z wykorzystaniem nowych technik i właściwych praktyk projektowania instrukcji.