Organizacja zarządzająca własnym rozwojem

28.04.2021

Czym jest organizacja? W szeregu definicji pojawiają się sformułowania bazujące lub odnoszące się wprost do „zespołu ludzi, jednostek”. Poczucie wspólnoty stało się kamieniem węgielnym cywilizacji. Podobnie dzieje się w pracy zawodowej. Ludzie szukają możliwości wymiany poglądów z innymi zatrudnionymi, z którymi łączy ich podobna lub ta sama branża, firma, zespół. Wymieniają się doświadczeniami, dyskutują na temat zagadnień teoretycznych, praktyki i dzielą się obawami. Rozmawiają ze sobą w najróżniejszy sposób, począwszy od czatów na stronach internetowych, skończywszy na nieformalnych zebraniach liderów przedsiębiorstw.

W organizacjach, które w możliwie maksymalnym stopniu pragną zarządzać własnym rozwojem, liderzy często spotykają się i dyskutują o aktualnych i przyszłych problemach, analizują plany oraz stopień ich realizacji, poszukują nowych ścieżek. W przedsiębiorstwach powstają grupy wymiany doświadczeń, które pomagają menedżerom pokonywać codzienne wyzwania. Niestety, nasze firmy nie zawsze znajdują się w fazie „zdrowego”, zarządzanego rozwoju. Jest wiele takich, w których na porządku dziennym jest przesadna kontrola, wydawanie poleceń i „ręczne sterowanie”. Prowadzi to do opóźnionych reakcji, wyuczonej bezradności oraz braku elastyczności ze strony pracowników. Organizacja wówczas nie rozwija się albo koszty tego rozwoju znacznie przewyższają poczucie korzyści.

Jednym z kluczy do sukcesu w budowaniu organizacji, świadomie monitorującej swój rozwój, jest kreowanie odpowiedniej kultury. Umiejętność praktycznego wprowadzania w życie odpowiednich wartości oraz postaw, tworzenie i wdrażanie właściwych norm i standardów pracy, stają się podstawową zdolnością wszystkich kierowników, coachów, trenerów i innych doradców biznesowych. Jest wiele sposobów na stworzenie w firmie kultury, w której pracownicy czując się bezpiecznie, biorą na siebie odpowiedzialność, a co za tym idzie otwarcie rozmawiają o wyzwaniach swojej pracy zawodowej – uczą się.

Znaczenie jasnego celu

Współpraca i współdziałanie w rozwoju wymaga od ludzi pełnego zaangażowania w idee i podejmowania wyzwań. Jeżeli misja, wizja, cele i motywacja firmy nie będą dla nich czytelne, projekty prawdopodobnie się nie powiodą albo koszty ich realizacji będą niewspółmiernie wysokie. Dlatego też, musimy bezwzględnie zadbać o to by nasi podwładni możliwie w pełni znali i akceptowali cele organizacji. Taki sposób postępowania pomaga osiągnąć porozumienie w ustaleniu ról i odpowiedzialności, ułatwia formułowanie i udoskonalanie podstawowych zasad oraz procesów zachodzących w zespole, prostsze jest zdefiniowanie pożądanego modelu przywództwa.

Otwarty umysł

Kultura organizacji, w której pracownicy czują się bezpiecznie, pomaga pracownikom myśleć kreatywnie. Stałe pozostawanie w obrębie tych samych zagadnień i sprawdzonych rozwiązań powadzi do nikąd. Pracownicy są lepiej przygotowani na niespodzianki, pogłębiają i odkrywają te umiejętności, które pomogą im otwarcie patrzeć w przyszłość.

Pielęgnowanie owocnej współpracy

Bardzo ważne jest dostrzeżenie i kontaktowanie ze sobą osób pragnących brać na siebie odpowiedzialność i robić coś więcej ponad obowiązujące minimum. Owocna współpraca to zaproszenie pracowników do współudziału w decyzjach. Taka postawa menedżerów staje się dla ludzi inspiracją, rodzi zaangażowanie i kreatywność. Starajmy się postrzegać uczenie się, jako żywy i dynamiczny proces, a zyskamy pozytywne nastawienie, które poprowadzi nas i naszą firmę do sukcesu.