Nowe zespoły pracownicze

23.06.2021


W dzisiejszym, naszpikowanym technologią świecie kompetencje związane z łączeniem pracy ludzi i maszyn są coraz bardziej pożądane na rynku pracy. W dzisiejszym wpisie chciałbym przedstawić zebrane wyniki ciekawego raportu „2021 Deloitte Global Human Capital Trends”.

Garść danych

Głównym trendem raportu jest tworzenie tzw. „super zespołów”, czyli ściśle współpracujących ze sobą specjalistów szeroko pojętego IT oraz maszyn, robotów, technologii a nawet kiełkującej AI. Takie super teamy mają uzyskiwać najlepsze, najbardziej optymalne i wyśrubowane efekty swojej pracy. Prognozy tworzenia tego typu zespołów jest bardzo obiecujące. Do 2025 roku ma ich powstać, aż 97 mln. To zdecydowanie sygnał, że by zadbać o swoją atrakcyjność jako kandydata na rynku pracy, warto rozwijać swoje umiejętności właśnie w tym kierunku. Sami pracodawcy, jak pokazuje raport dbają o przekwalifikowanie swoich pracowników, w stronę tworzenia „super zespołów”. Spodziewany zwrot z tego typu inwestycji w przeciągu roku oscyluje na poziomie 66%. Automatyzacja jak największej liczby procesów w firmach to już standard. Nikogo więc nie dziwi, że firmy chętnie wykorzystują dostępną mnogość narzędzi, które ułatwiają i przyśpieszają na przykład procesy rekrutacji i usprawniają funkcjonowanie całej organizacji.

Człowiek i maszyna „ramie w ramie”

Jak pokazuje praktyka, wykorzystanie IT a co za tym idzie automatyzacji wspiera pracowników wielu działów HR. Nasz zespół w swojej pracy wykorzystuje, autorską platformę do kompleksowego zarządzania HR – Smart Manager. Dzięki niemu wiele czynności wykonywanych przez człowiek, a będące działaniami powtarzalnymi i wiążącymi się z przetwarzaniem danych, raportowaniem, wysyłaniem maili czy uzupełnianiem dokumentów, jest wykonywane automatycznie. Tego typu narzędzia są z reguły bardzo elastyczne i można je dowolnie zaprogramować, aby wykonywał najpotrzebniejsze zadania. Podstawą jest jednak to, by były one oparte na powtarzalnym i dobrze zdefiniowanym procesie.

Zagrożenie czy realna pomoc?

Wiele firm obawia się „zatrudnienia” wsparcia cyfrowego w swojej firmie. Są to obawy zupełnie nie uzasadnione, a podłożem ich jest często niewiedza. Stąd temat robi się nieznany, a stąd już całkiem blisko do obaw. W rzeczywistości takie rozwiązania posiadają tak wiele zalet, że ewentualne „zagrożenia” plasują się w zdecydowanej mniejszości. Platformy do zarządzania i komunikacji w firmie nie tylko odciążają specjalistów HR od wykonywania „papierologii” co znacząco wpływa na komfort pracy, ale też zostawiają przestrzeń na sprawy najbardziej istotne – na drugiego człowieka. W przypadku innych stanowisk, np. technicznych, odciążenie w postaci tworzenia dokumentacji technicznej, zostawia sporo miejsca na kreatywność! Boimy się tego co nieznane.

Zachęcam gorąco wszystkich czytelników, aby zapoznali się z możliwościami jakie dają wspomniane rozwiązania techniczne. Nasi specjaliści z przyjemnością na szereg powstałych pytań.

autor: Przemysław Nowacki