Filozofia Kaizen

24.07.2020

Definicja Kaizen

W języku japońskim Kaizen generalnie oznacza zmiana na lepsze. W praktyce biznesowej, jest to codzienne poprawianie procesów przy udziale zaangażowania każdego pracownika. Każde usprawnienie pracy, prowadzące do zwiększenia bezpieczeństwa, efektywności firmy i jakości pracy jest tzw. kaizenem. W polskich firmach stosujących Lean Management, jest często używane jako zamiennik dla słów: pomysł, sugestia poprawy.

Schemat Kaizen

Zasadą kaizen jest ulepszanie i zmiana na lepsze ciągle toczącego się procesu. Celem wprowadzanych zmian jest:

  • skrócenia czasu realizacji procesu,
  • poprawa jakości,
  • techniczne zmiany elementów systemu w celu odpowiedniego dostosowywania,
  • redukcja kosztów,
  • stworzenie odpowiednich kryteriów oceny i nagradzania.

Osiąganie tych celów prowadzi do zwiększania efektywności wykonywanej pracy, może wpływać na poprawę ergonomii i bezpieczeństwa pracy.
W praktyce kaizen często przybiera sformalizowaną postać, na którą składają się następujące elementy:

  1. Nowe stanowisko pracy dla osoby nadzorującej.
    Dość szeroki zakres obowiązków powoduje, że do tej funkcji przyporządkowuje się jedną osobę pracującą na pełen etat. Osoba ta jest odpowiedzialna jest prawie zawsze za szerzenie idei oraz odpowiednie szkolenie pracowników.
  2. Wprowadzenie formularza usprawnień dostępnego dla każdego pracownika.
    Może mieć on formę papierową bądź elektroniczną. Wypełniony wniosek może trafiać do skrzynki kaizen lub bezpośrednio do osoby odpowiedzialnej za program.
  3. Decyzja o akceptacji wniosku bądź jego odrzuceniu.
    Decyzja ta jest zależna od rodzaju wniosku, który może dotyczyć już wykonanego usprawnienia. Droga decyzyjna - czy wniosek przyjąć czy nie - może być bardziej rozbudowana i obejmować innych pracowników (kierownictwo) obszaru którego dotyczy.
  4. Wprowadzanie zaproponowanych we wniosku działań
    Działania te mogą być podejmowane przez: autora wniosku, osobę koordynującą działania kaizen, inne osoby bądź działy przyporządkowane do danych obszarów.
  5. Ogłaszanie informacji o przyjętych wnioskach i nagradzanie najlepszych pomysłów.
    Często publikuje się tabele bądź inne zestawienia zbiorcze wszystkich pomysłów i zaznacza te, które zostały zrealizowane. W wyborze najlepszych wniosków może brać udział zespół pracowników, który pełni taką rolę w zakładzie.