Cyfryzacja - rzeczywistość "Post Covid"

21.01.2022

Trzeba jasno stwierdzić, że pandemia COVID-19 wpłynęła bardzo mocno na rynek pracy. Ten „czarny łabędź” był swoistym papierkiem lakmusowym ukazującym „kuchnię” pracy każdego przedsiębiorstwa, czyli normalne, administracyjne procesy. W ramach obostrzeń sanitarnych praca w swojej lwiej części przeniosła się do internetu. Wiele procesów, w związku z tym, musiało również znaleźć swoje odzwierciedlenie w tej rzeczywistości. Aplikacje, bazy danych czy kompleksowe platformy do zarządzania przedsiębiorstwem, zdecydowanie stały się narzędziami najbardziej rozchwytywanymi przez przedsiębiorców. Sytuacja nakreśliła ważny wniosek: „Regularne procesy nie są dość efektywne”. W odpowiedzi na tę niezwykle istotną kwestię wiele firm doradczo-szkoleniowych oferuje usługi związane z procesem cyfryzacji. W przypadku pracy w większości stacjonarnej, jak miało to miejsce w latach ubiegłych, automatyzacja procesów niejako rozmywała się dzięki możliwości „dogadania” kwestii przy szybkim kontakcie osobistym.

Kompetencje „Covid Adopted”

Praca zdalna podniosła znaczenie kompetencji takich jak organizacja pracy własnej, czy umiejętność łączenia obowiązków zawodowych i pozazawodowych w tym samym czasie – tutaj szczególnie odnosimy się do rodziców, którzy razem ze swoimi pociechami wylądowali w zamknięciu sanitarnym.
Praktycznie każdy pracownik, który z dnia na dzień stanął przed wyzwaniem realizacji swoich zadań w zaciszu własnego domu, musiał zmierzyć się z koniecznością nauki (często samodzielnej) wielu programów umożliwiających raportowanie, zapisywanie baz danych czy zdalne spotkania. Praca zdalna niesie ze sobą nie tylko zmiany w obszarze cyfrowego „przestawienia się”. To także zmiana podejścia pracowników do tego typu wykonywania obowiązków służbowych. Każdy z nas jest inny i oczywistym jest, że niektórzy będą bardzo zadowoleni z tego typu koniecznych zmian, a inni wręcz przeciwnie. Całkowita samoorganizacja, praca w domu to czynniki, które będą działały demobilizująco, co wpływa bezpośrednio na efektywność pracy. Każdemu przedsiębiorcy zależy na wykorzystaniu potencjału i wyjątkowości każdego pracownika. Nasz mózg działa tutaj z zasadą drabiny Maslova. Jeżeli nasze potrzeby niższego szczebla – czyli komfort, poczucie bezpieczeństwa - nie będą zaspokojone, nie ma mowy o aktywności wyższego szczebla jak np. wspomniana kreatywność. Warto podkreślić tutaj, jak ważny jest aspekt po prostu przekonania pracowników do procesu. Firmy szkoleniowe, które kładą nacisk na aspekty psychologiczne podejścia do procesu cyfryzacji to zdecydowanie te, których ofertę warto rozpatrzyć.

Sektor MŚP

Jak wynika z badania Siemens Financial Services, poziom automatyzacji w sektorze MŚP zwiększył 35,2% ankietowanych przedsiębiorców z tych sektorów, a zmniejszyło 1,5%; u 59,1% pozostał bez zmian. Jeszcze więcej firm chciało podnosić poziom automatyzacji procesów produkcji w ciągu najbliższych 12 miesięcy - 44,5%. Widać wyraźnie tendencję oraz dynamikę procesu cyfryzacji w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, która w tym momencie wydaje się całkowicie nieunikniona. Sytuacja sanitarna związana z epidemią z czasem ulegnie normalizacji – to pewne, jednak cyfryzacja działania przedsiębiorstw oraz bardziej rozproszony charakter pracy zostaną już wpisane na stałe do kanonu normalnych praktyk. Z czasem najpewniej zostanie ustanowiony złoty środek między pracą na odległość, a pracą stacjonarną. To połączenie wydaje się bardzo pożądane, ponieważ stanowi optymalne połączenie między ludzką naturalną potrzebą kontaktów z drugim człowiekiem, a możliwościom jakie daje automatyzacja procesów w zakresie komunikacji i normalnych, codziennych operacji przedsiębiorstw.