Budowanie odporności psychicznej pracowników

13.11.2020

Trzeba przyznać, iż przez ostatnie lata, wielu pracodawców zadbało o poprawę zdrowia i kondycji fizycznej swoich pracowników wprowadzając prywatną opiekę medyczną, kartę sportową, czy choćby “owocowe piątki”. Rozwinęła się promocja zdrowia, dbania o siebie i bycia “fit”. Oczywiście to się chwali. Mniej osób zwraca jednak uwagę na równie ważne zdrowie psychiczne. A przecież od lat liczba osób z problemami o podłożu psychicznym w Polsce stale rośnie. Związane jest to na szczęście także (choć nie tylko) z rosnącą świadomością. Depresja jest chorobą jak każda inna i można ją leczyć.
Obecnie wszystko skupia się na statystykach zachorowań na koronawirusa. Na drugim planie widzimy jak upada gospodarka. Tuż za nią woła o pomoc zdrowie psychiczne. Według szacowań WHO, liczba chorych psychicznie może wzrosnąć nawet dwukrotnie - niczym bomba z opóźnionym zapłonem. Do roku 2030 depresja stanie się najczęściej występującą chorobą na świecie. Konsekwencje poczują zarówno pracownicy, pracodawcy, jak i państwo. Ciężko będzie temu zapobiec, ale może uda się trochę załagodzić skutki?

W interesie pracodawcy leży wspieranie odporności psychicznej swoich pracowników, choćby dla efektywniejszej pracy. Jakie działania mogą zostać podjęte, by wspierać swoich podwładnych? Oto kilka przykładów:

  • Employee Assistance Program, obejmujący wsparcie psychologiczne, prawne i finansowe
  • Pakiet prywatnej opieki medycznej dla pracowników, obejmujący konsultacje z psychologiem, lekarzem-psychiatrą, seksuologiem czy psychoterapeutą
  • Konsultacje on-line lub infolinia ze specjalistą
  • Przekazywanie pracownikom informacji o infoliniach prowadzonych przez specjalistyczne poradnie czy fundacje
  • Przeszkolenie managerów z rozpoznawania kryzysu psychologicznego oraz rozmowy na ten temat z pracownikami (choćby formie e-learningu)
  • Wspieranie pracowników w godzeniu pracy z opieki nad dziećmi np. poprzez uruchomienie domowego przedszkola online (jak zrobił to Bank Credit Agricole)
  • Tworzenie wraz z pracownikami sieci wsparcia, zrzeszających osoby o podobnych problemach, zainteresowaniach czy uzupełniających się kompetencjach
  • Budowanie świadomości zagrożeń i promowanie zachowań, które pozwalają podnieść poziom odporności psychicznej, efektywności osobistej, uczą radzenia sobie z emocjami (np. Szkolenia mindfulness)

Warto pamiętać, że tylko managerowie, którzy sami są w dobrej kondycji psychicznej są w stanie zadbać o dobro swoich ludzi. Powinni posiadać wiedzę i umiejętności radzenia sobie z emocjami (swoimi i i pracowników), oraz udzielać im wsparcia. Jest to zalecenie nie tylko na czas trwającej pandemii, lecz powinno zostać wdrożone na stałe, aby wszystkim nam lepiej się żyło i współpracowało.